≡ Menu

Virala artiklars inverkan på åsiktsbildning/åsiktsförskjutning överskattas

Jag skulle vilja göra ett tillägg till diskussionen gällande värdet av allt länkande av populära artiklar och klickande i sociala medier.

När jag följer dessa trender på Facebook handlar det framförallt bara om ett “innehållslöst länkande”, alltså att man enbart slänger upp länken för att man håller med det som står i artikeln, och det enda man bryr sig om att skriva, om man skriver något är “Bra sagt” eller “Läsvärt” etc.

Sådant länkande leder enbart till att likasinnade engagera sig genom att klicka sig vidare, gilla eller skriva något kort medhållande i kommentarerna.
Sverigedemokraterna engagerar sig i det andra Sverigedemokrater länkar till, Socialdemokrater engagerar sig i det andra Socialdemokrater länkar till, Modedraterna engagerar sig i det andra Moderater länkar till, Djurens rätt-aktivister engagerar sig i det andra Djurens rätt-aktivister länkar till etc – man når alltså enbart den målgrupp som redan håller med en.
Ibland påpekar antagonisterna motsatsen, och ibland länkar och klickar även de som inte håller med just för att kunna kommentera artikeln i motsägande syfte.
Några större åsiktsförändringar eller förskjutningar är inte märkbara.

Sedan kan mer berikande diskussioner uppstå då man länkar, samtidigt som man själv för fram en tydlig diskussion eller hållning i meddelandefältet.
Så jag skulle nog säga att allt detta länkande och klickande i sociala medier är bra för tidningarnas reklamförsäljning, men någon större inverkan har inte de virala artiklarna på allmänhetens åsikter.

Poängen jag vill framföra är väl att de virala artiklarna, de artiklar som är populära i sociala medier, och dess inverkan på allmänheten överskattas.
Trots sin popularitet har de virala artiklarna en begränsad inverkan på opinionsbildning.

{ 0 comments… add one }

Leave a Reply